L'IDAP i el Departament d'Educació reben el professorat del centre d'educació Alpilla de Helsinki
17 de juny de 2009El passat 2 de juny va tenir lloc a Barcelona una jornada de treball entre l'IDAP de l'Ajuntament de Vilafranca, el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i el professorat del centre d'educació secundària Alpilla, de Helsinki.
La jornada va començar amb la visita a l'IES Lluís Vives, de Sans, on la direcció va explicar i mostrar als 34 professors finlandesos els recursos de que disposen per al tractament de la diversitat en l'alumnat, sobre tot d'aquella resultant de la immigració, principal centre d'interès del grup. A continuació va tenir lloc una sessió informativa sobre el sistema educatiu a Catalunya, en el Departament d'Educació, a càrrec del Subdirector General de Formació Permanent i Recursos Pedagògics, Joaquim Núñez, i la responsable del Servei de Formació del Personal Docent, Marta Duñach, fent èmfasi en el concepte d'escola inclusiva com a paràmetre principal. Per la seva banda, un representant finlandès va explicar a grans trets quines son les característiques del seu sistema educatiu i les claus de l'èxit en l'estudi europeu PISA sobre el nivell de competències i coneixements dels escolars.
Tot i que Finlàndia ocupa el primer lloc en l'escalafó de països europeus en les proves PISA , la societat finlandesa es troba també amb la necessitat d'atendre a noies i noies que no segueixen el currículum escolar i que presenten quadres d'absentisme, desmotivació i dificultats d'adaptació escolar. És per aquesta raó que el ministeri d'Educació finlandès ha fet una implementació massiva d'un tipus de classes especials, que ells anomenen “classes flexibles”, en més de 100 centres escolars simultàniament per a poder atendre a aquest alumnat. En aquestes classes, semblants a les Aules Obertes del nostre sistema, s'aplica la metodologia de l'Aprenentatge Productiu tal i com s'està fent a Vilafranca a través de les Aules MAP, promogudes per l'Ajuntament de Vilafranca des del curs escolar 2002-03.
La jornada va començar amb la visita a l'IES Lluís Vives, de Sans, on la direcció va explicar i mostrar als 34 professors finlandesos els recursos de que disposen per al tractament de la diversitat en l'alumnat, sobre tot d'aquella resultant de la immigració, principal centre d'interès del grup. A continuació va tenir lloc una sessió informativa sobre el sistema educatiu a Catalunya, en el Departament d'Educació, a càrrec del Subdirector General de Formació Permanent i Recursos Pedagògics, Joaquim Núñez, i la responsable del Servei de Formació del Personal Docent, Marta Duñach, fent èmfasi en el concepte d'escola inclusiva com a paràmetre principal. Per la seva banda, un representant finlandès va explicar a grans trets quines son les característiques del seu sistema educatiu i les claus de l'èxit en l'estudi europeu PISA sobre el nivell de competències i coneixements dels escolars.
Tot i que Finlàndia ocupa el primer lloc en l'escalafó de països europeus en les proves PISA , la societat finlandesa es troba també amb la necessitat d'atendre a noies i noies que no segueixen el currículum escolar i que presenten quadres d'absentisme, desmotivació i dificultats d'adaptació escolar. És per aquesta raó que el ministeri d'Educació finlandès ha fet una implementació massiva d'un tipus de classes especials, que ells anomenen “classes flexibles”, en més de 100 centres escolars simultàniament per a poder atendre a aquest alumnat. En aquestes classes, semblants a les Aules Obertes del nostre sistema, s'aplica la metodologia de l'Aprenentatge Productiu tal i com s'està fent a Vilafranca a través de les Aules MAP, promogudes per l'Ajuntament de Vilafranca des del curs escolar 2002-03.