Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

El Pla Educatiu d’Entorn de Vilafranca impulsa noves activitats educatives i comunitàries aquest tercer trimestre de curs escolar

07 de maig de 2025
Roda de premsa

El Pla Educatiu d’Entorn (PEE) impulsat per l’Ajuntament de Vilafranca continua apostant per una educació inclusiva, cohesionadora i oberta a tota la comunitat. Aquest tercer trimestre del curs 2024-2025, s’ha programat un ampli ventall d’activitats adreçades a infants, joves i famílies, amb l’objectiu de reforçar les oportunitats educatives més enllà de l’horari lectiu i fomentar la participació ciutadana. La regidora d’Educació, Gemma Romeu, i la inspectora del Departament d’Educació, Soledad Balagueró, han presentat aquest matí en roda de premsa les primeres accions que es duran a terme a la vila en el marc del PEE.

Balagueró ha explicat que la implantació a la comarca dels plans d’entorn educatius està als seus inicis, “fins ara només hi havia el PEE de Gelida, i ara s’està treballant a Pontons, Santa Margarida i els Monjos i Vilafranca del Penedès. El departament d’Educació hi aporta l’estructura del pla i a Vilafranca hi trobem una experiència prèvia amb iniciatives ja implantades, però ara tots els agents posen el focus en l’equitat”. En aquest sentit, la regidora d’Educació, Gemma Romeu, refermava que “l’Ajuntament fa una aposta molt gran, perquè a Vilafranca cada infant o jove tingui les mateixes oportunitats per formar-se”.

Roda de premsa

 
Tallers de suport i acompanyament educatiu 
Entre les iniciatives més destacades hi ha els Tallers de suport i acompanyament educatiu.  Els TSAE són una acció educativa realitzada en horari extraescolar per ajudar l’alumnat amb marge de millora a nivell d’assoliment competencial, a adquirir hàbits i tècniques d’organització i d’estudi, afavorir una actitud positiva vers l’aprenentatge, col·laborar en l’assoliment de competències bàsiques en finalitzar una etapa educativa i promoure l’ús de la llengua catalana com a instrument per a la comunicació, l’aprenentatge i la cohesió social.

Aquest trimestre s’ofereixen un total de 15 tallers en els que hi participen alumnat de 5è i 6è de primària de tots els centres educatius de Vilafranca. Un total de 150 alumnes han estat seleccionats pels propis centres. Ara mateix es tracta d’una prova pilot que s’ha articulat prenent com a fil conductor la robòtica, tot ideant projectes per imaginar i transformar el món.

El projecte segueix un enfocament actiu, competencial i cooperatiu. Es combina l’aprenentatge de tecnologia i robòtica amb el pensament crític, la creativitat i la participació social. Aquest projecte no només desenvolupa habilitats tecnològiques i comunicatives, sinó que també afavoreix l’arrelament al territori, la participació activa, i l’ús del català com a llengua vehicular.

Roda de premsa

Mentoria
Un altra de les propostes destacades és el projecte de Mentoria, una iniciativa que té per objectiu acompanyar adolescents en situació de vulnerabilitat social o educativa per afavorir el seu desenvolupament personal, acadèmic i social que s’està tirant endavant amb la col·laboració de les fundacions Impulsa i PINNAE

L’acompanyament als  joves es fa d’una manera integral, oferint suport en diversos àmbits; econòmic, a través del finançament dels estudis de Formació Professional, tecnològic, amb la donació d’un ordinador portàtil, humà, amb formacions transversals i la vinculació a una entitat del territori, social, amb acompanyament d’una persona mentora, i laboral, amb formacions i estades formatives a empreses. L’objectiu és establir un vincle positiu amb el jove i ajudar-lo a traçar el seu itinerari educatiu i de vida.

El projecte, que comença aquest trimestre amb una experiència pilot en la que es preveu tutoritzar entre 6 i 9 joves, preveu créixer en properes edicions per arribar a més joves i consolidar una xarxa de mentoria arrelada a la comunitat. La regidora d’Educació, Gemma Romeu, ha afirmat que aquesta iniciativa posa en valor “la força de la comunitat com a agent educador i aposta per crear oportunitats reals d’èxit personal per a tots els joves de Vilafranca, especialment aquells que poden necessitar més suport”.

Suport al lleure educatiu
Per últim, però no per això menys important, des del Pla Educatiu d’Entorn es treballarà per donar suport i coherència a totes les activitats de lleure educatiu que tenen lloc durant les vacances d’estiu. Es donarà suport als casals d’estiu impulsats per les AFAs per tal de garantir l’accés dels infants i joves més vulnerables, així com per garantir-ne la inclusió. Està previst que en aquest casals hi participin un total aproximat de 700 infants  i joves, una tercera part dels quals ho podran fer en condicions de gratuïtat.També es preveu la contractació de vetlladors/es per garantir que les infants amb necessitats educatives específiques que assisteixen als casals d’estiu ho puguin fer en condicions òptimes i ajustades a les seves necessitats. Com a novetat, també es preveu organitzar una formació sobre inclusió adreçada a monitors i monitores i responsables de casals d’estiu amb l’objectiu que la mirada inclusiva es contempli en el moment de l’organització i planificació dels casals d’estiu.

Finalment, es treballarà en la millora de la qualitat i sobretot en la difusió del programa Ocistiu, una proposta d’activitats de lleure educatiu adreçat a infants, joves i famílies per gaudir de l’estiu a la vila. L’Ocistiu inclou propostes educatives i esportives variades vinculades a diferents àmbits (activitats de lleure educatiu a l’aigua amb l’H2OCI, per fer a les tardes amb l’OCITARDES, per fer a la biblioteca amb el BIBLIOCI, jugar o fer esport en instal·lacions esportives amb el  “De Bat a Bat”, passejades i excursions per fer lliurement amb l’OCILLIURE i tota una programació d’activitats a l’Espai Jove La Nau). 

Les activitats van adreçades a infants de 3 a 12 anys, a joves de 13 a 17 anys i a famílies. Hi ha un ventall ampli d’activitats que van des dels tallers de música, conta contes, tallers de manualitats, robòtica, excursions, tallers de cuina, esports, activitats a l’aigua, cinema, etc. En total s’ha previst oferir més de 70 activitats, bona part de les quals seran gratuïtes. També es preveu reforçar-ne la difusió a través dels centre educatius per tal que aquestes activitats arribin al màxim d’infants i famílies.

Roda de premsa

Des de la comissió operativa del PEE integrat per representants del Departament d’Educació i Formació Professional i l’Ajuntament de Vilafranca,  es convida tota la ciutadania a participar i fer costat a aquestes accions, que busquen enfortir els vincles comunitaris i respondre a les necessitats educatives de l’alumnat i les seves famílies.

L’eix del Pla Educatiu d’Entorn és la recerca d’un sistema més equitatiu, que elimini les barreres d’accés a les activitats, amb itineraris sòlids. L’objectiu és fomentar la cohesió social, a través d’una xarxa formada per centres educatius, administració municipal i teixit associatiu, multiplicant les oportunitats educatives, sobretot en la lluita contra l’abandonament escolar.

Per a més informació sobre el calendari i inscripcions de les activitats, es pot consultar el web https://educacio.vilafranca.cat/pee o contactar amb els referents del PEE per correu electrònic [email protected]
 

pujar inici