Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

Consells per fer un consum responsable al Black Friday i al Cyber Monday

26 de novembre de 2024


L’Oficina Municipal de Consum de Vilafranca fa avinents un seguit de consells a la població a  l’hora de fer compres amb motiu del Black Friday i del Cyber Monday. Moltes botigues i empreses, tant físiques com de venda per Internet, ja han començat a anunciar descomptes i ofertes amb motiu del Black Friday (29 de novembre) i el Cyber Monday (2 de desembre). Com que és un moment de l'any en què aprofitem per avançar les compres del Nadal, és important, més que mai, vetllar per un consum responsable, sostenible i segur.
Una bona part de les ofertes que trobem per Internet són enganyoses i responen a estratègies de venda que no abarateixen realment els productes. Algunes botigues apugen els preus abans del Black Friday perquè així el descompte sembli més gran o aprofiten l’ocasió per a donar sortida a productes descatalogats o de baixa qualitat. De vegades no es tracta de descomptes sinó de fraus. 
Durant la passada campanya del Black Friday, el Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya va sancionar el 75% dels comerços que va vigilar, tant en vendes presencials com en línia. Per això, enguany ha iniciat una nova campanya i es realitzarà el seguiment de 80 empreses,  s’analitzarà els  preus de 2.960 productes durant dos mesos, dels quals 2.660 en canals de venda per internet i 300 a botigues físiques. 
En matèria d'ofertes o promocions, la llei obliga les empreses a informar del preu original i del rebaixat o del percentatge de descompte. A més, la normativa indica que el total sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors.
Des dels serveis públics de consum es fa una crida a les persones consumidores a comprar en llocs web segurs i a no caure en les compres impulsives davant d'un mercat que està apuntalant la venda impactant, concentrada i abocada a mitjans telemàtics. És molt important comparar preus, verificar les ofertes, comprar en pàgines segures, que tinguin una adreça que comenci per https i un cadenat de connexió segura.
Des de l’OMIC de Vilafranca es vol compartir alguns consells per fer un consum conscient i reflexiu durant aquestes dates.

black friday

 
Compres planificades
Abans de comprar, pensa què necessites realment i fes-te una llista, així evitaràs compres impulsives.
•    Compara preus en diversos llocs i desconfia de les gangues a internet, podria tractar-se d'un engany o de productes falsificats. Pots  utilitzar una eina que t’ajudi a saber l’evolució del preu de cada producte i on trobar-lo més barat, com per exemple  https://www.verificadordeofertas.com/
•    Controla especialment la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades per a no sobreendeutar-te.
•    Recorda que els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat.
•    Revisa que els productes mostrin tant el preu original o anterior com el rebaixat, o bé el percentatge de descompte (s'entén per preu original o anterior el més baix que hagi tingut el mateix producte en aquell establiment durant el mes anterior a la rebaixa).
•    Tingues en compte que la publicitat és vinculant, és a dir, obliga a complir tot el que s’hi anuncia.
•    Guarda els tiquets de compra, són la garantia i els necessitaràs si has de reclamar.
 
Sostenibilitat
•    Compra només allò que necessites, pensa en les conseqüències del teu consum sobre el planeta.
•    Afavoreix el comerç local i de proximitat. T’estalviaràs despeses i l’impacte dels enviaments.
•    Quan compres per internet tens un mínim de 14 dies per retornar els productes. Tanmateix, que el teu objectiu no siguin les devolucions, ja que el transport té un efecte negatiu sobre el medi ambient.
 
Compra segura per Internet
Compra només en botigues vituals segures i de confiança. Abans de comprar-hi, pots fer algunes comprovacions:

•    Revisa que el web sigui mínimament acurat, que hi figurin les dades de contacte completes: nom o raó social, nif o cif, adreça física, telèfon i correu electrònic del servei d’atenció al client. 
•    Revisa que hi hagi informació suficient sobre els productes i condicions totalment clares pel que fa als sistemes de pagament,  d’enviament i de devolució.
•    Busca a la xarxa l’opinió d’altres consumidors sobre aquella empresa.
•    Compara preus i si detectes preus excessivament baixos, desconfia’n!
•    L’adreça de la pàgina ha de canviar d’http a https.
•    Si compres en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea i tens cap problema, la situació podria ser més complexa i difícil de resoldre.
•    Evita fer compres des d'ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrasenya).

 Compra en botigues presencials
•    Si compres en establiments presencials, tingues en compte que no estan obligats a acceptar canvis o devolucions excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat. Per tant, és preferible que ho preguntis abans de comprar-hi.
•    Si l'establiment ofereix la possibilitat de fer canvis o devolucions, també ha d’informar de les condicions en què es podran fer: terminis, possibles excepcions i sistema de retorn dels diners (en efectiu o en un val de compra amb o sense caducitat).
•    Els productes rebaixats han d'estar diferenciats clarament d'aquells que no tenen rebaixa o descompte. A més, la informació relativa als preus rebaixats ha de ser sempre molt clara, assenyalant el preu original i preu rebaixat o el percentatge de descompte.

   

pujar inici