Adif adjudica la redacció del projecte d’integració urbana del pas del tren per Vilafranca, amb un pressupost d’1,4MEUR
19 de setembre de 2024Adif ha anunciat aquesta setmana l’adjudicació de la redacció del projecte de les actuacions necessàries per millorar la integració urbana del pas del tren a Vilafranca del Penedès. Amb un pressupost d’1,46MEUR, es desenvolupen les accions programades en el conveni signat el mes de juliol de 2023 entre Adif, Adif-Alta Velocitat i l’Ajuntament vilafranquí. L’alcalde, FranCisco Romero, ha rebut amb satisfacció la notícia, que “ens permet seguir amb el calendari marcat en la darrera reunió de seguiment, amb aquest primer pas important per avançar en el cobriment de la via del tren”. Romero ha recordat que el aquest és un comunicat resultat de les reunions entre les comissions seguiment d'Adif i l'Ajuntament i que el conveni entre les parts estipula diverses actuacions de millora a executar en un termini de 5 anys, amb un pressupost de 14MEUR: “contempla l’ampliació de la cobertura de la via al tram sud, des del Pont de Moja; la remodelació i correcta integració de l’estació de tren, i la integració urbana també a la zona nord, on l’Ajuntament ha de licitar la urbanització del carrer de Santa Fe, que en un futur ha de connectar amb la zona de manteniment, on pensem que podria ubicar-s’hi una estació de trens regionals”.
El calendari previst indica que les obres haurien de començar la tardor de 2026, “però s’haurà de concretar per quin tram s’inicien. En tot cas, és important felicitar-nos d’aquesta notícia, perquè és una necessitat que respon a una aposta històrica de Vilafranca per integrar correctament el pas del tren, aprofitant per millorar els espais públics i l’ús ciutadà”. FranCisco Romero assenyalava que amb el projecte que s’ha licitat es resoldrà la barrera que suposa l’actual estació de tren entre el carrer del Comerç i la plaça de l’Estació: “el carrer del Comerç és un eix amb moltes potencialitats, molt a prop físicament del centre, i amb aquest projecte, integrat, i amb noves accions previstes també des de l’Ajuntament, serà un espai més accessible, que aculli una oferta de serveis i comerç, i també per a l’activitat de les empreses”.

Adif ha anunciat que s’estudiaran les solucions tècniques per a la línia d’amplada convencional Barcelona-Vilafranca-Sant Vicenç de Calders i la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona, amb aquestes actuacions principals:
* Un nou cobriment de la línia, entre el Pont de Moja i el tram ja cobert.
* El cobriment del recorregut de la línia convencional a la zona de l’estació de rodalies.
* La millora de l’accessibilitat a l’estació entre el vestíbul i les andanes.
* La disposició de diferents trams de pantalles acústiques en zones sensibles del carrer de Mossèn Trens i l’avinguda de la Pelegrina, a més del Parc del Poble Nou.

El projecte bàsic inclourà tots els sistemes ferroviaris (energia, seguretat, accessos, serveis...) i els elements que siguin necessaris per adequar l’obra civil a les noves propostes. El projecte de construcció s’ocuparà dels aspectes estructurals, de localització o de reposició de serveis afectats, i fixarà els terminis de l’obra. El contracte de redacció dels projectes s’ha adjudicat a la Unió Temporal d’Empreses formada per Ingerop T3 i Barcelona Engineering Workshop, i el termini d’execució és de de 30 mesos, 18 mesos per a la redacció del projecte i la resta per a tasques de suport durant la fase d’obres.
L’alcalde de Vilafranca ha felicitat l’equip de seguiment municipal i l’equip tècnic d’Adif, “que estan treballant amb molt de rigor en aquest projecte”.