Aclariments del Servei Municipal de Consum en relació amb els canvis i devolucions en el comerç
18 de desembre de 2008El Servei Municipal de Consum de l'Ajuntament de Vilafranca està rebent força consultes en relació amb els canvis i devolucions de productes en el comerç, arran de la publicació d'una sentència de l'Audiència de Barcelona que condemna una botiga de Barcelona a tornar 69€ pel canvi d'una peça de roba. Cal dir que aquesta sentència no crea jurisprudència, per la qual cosa no obliga els establiments comercials a modificar cap pràctica comercial respecte a l'aplicació de les normatives de comerç i consum.
Segons la normativa vigent, les persones consumidores tenen dret a la reparació, substitució o retorn dels diners, en cas que els hagin lliurat un producte defectuós. També tenen dret a retornar el producte en els set dies posteriors a la venda i a demanar el retorn dels diners en cas de vendes que no s'efectuïn de forma presencial en els establiments comercials, com ara compres per Internet, per telèfon, per correu o en el domicili del consumidor.
Més enllà d'aquests supòsits, els establiments, voluntàriament, poden oferir la possibilitat de canvi o devolució de productes, encara que no hi estan obligats. En aquest cas, han d'informar clarament als seus clients de quines són les condicions que regiran aquests canvis o devolucions. Cal que especifiquin en les seves ofertes i publicitats, en cartells visibles en el mateix comerç o bé en el tiquet de compra o factura si hi ha un termini per admetre els canvis o devolucions, si n'accepten durant les rebaixes, si en el cas que hi hagi una diferència de preu es retornaran els diners o es farà un val de compra, si aquest val de compra té un termini de caducitat, etc.
Segons la normativa vigent, les persones consumidores tenen dret a la reparació, substitució o retorn dels diners, en cas que els hagin lliurat un producte defectuós. També tenen dret a retornar el producte en els set dies posteriors a la venda i a demanar el retorn dels diners en cas de vendes que no s'efectuïn de forma presencial en els establiments comercials, com ara compres per Internet, per telèfon, per correu o en el domicili del consumidor.
Més enllà d'aquests supòsits, els establiments, voluntàriament, poden oferir la possibilitat de canvi o devolució de productes, encara que no hi estan obligats. En aquest cas, han d'informar clarament als seus clients de quines són les condicions que regiran aquests canvis o devolucions. Cal que especifiquin en les seves ofertes i publicitats, en cartells visibles en el mateix comerç o bé en el tiquet de compra o factura si hi ha un termini per admetre els canvis o devolucions, si n'accepten durant les rebaixes, si en el cas que hi hagi una diferència de preu es retornaran els diners o es farà un val de compra, si aquest val de compra té un termini de caducitat, etc.